Uitlijnen: Waarom is het zo belangrijk?

Bijgewerkt op: 16 apr.


Stel je voor dat je een flyer of een menukaart ziet en je niet weet waar je moet kijken. Of je bezoekt een website en je merkt vooral veel drukte op. Zit je soms ook met de vraag hoe je best foto’s of teksten gebruikt in jouw digitale en papieren marketing? Ik leer je graag hoe je met je bedrijf meer professionaliteit uitstraalt door middel van uitlijning.



Uitlijnen, wat is het?

Uitlijnen betekent dat je elementen en objecten op elkaar gaat afstemmen. Dit zorgt voor meer rust in onder andere je drukwerk en je website.


Uitlijnen kan je toepassen op teksten, afbeeldingen, vormen en andere visuele onderdelen.⁠ Wanneer je dit toepast, zorg je ook voor nog meer professionaliteit in de uitstraling van je bedrijf.


Uitlijnen is eigenlijk de structuur van je ontwerp. Net zoals je structuur nodig hebt voor het runnen van je bedrijf, heeft jouw uitstraling dat ook nodig. Uitlijnen is dus een belangrijk element om rekening mee te houden



Waar pas je uitlijning toe?

Zoals eerder aangehaald is uitlijning niet enkel aan te raden in je teksten, maar ook voor afbeeldingen, vormen en andere visuele onderdelen.


Concreet betekent dit dat je best rekening houdt met je uitlijning in:


  • Social media posts⁠

  • Website⁠

  • Drukwerk⁠ denk dan aan flyers, naamkaartjes, folders,...

  • Logo's⁠


Hoe ziet het eruit?

Tijdens het uitlijnen, tekenen we in principe onzichtbare lijnen die aangeven waar een tekst of afbeelding moet binnenvallen. Denk aan een soort van lei(n)draad voor visuele perfectie.


Hier vind je alvast enkele voorbeelden terug.





Hoe werkt het uitlijnen?

Vaak heb je in bepaalde programma's hulplijnen die je kan gebruiken om zo te kijken of de uitlijning klopt of niet. Het is zelfs zo dat wanneer je je wilt spiegelen aan een andere tekst, het programma dit in de meeste gevallen netjes voor je gaat aangeven.


Gemakkelijk, toch?



Moet het altijd met lijntjes zijn?

Bij design mag je ook zeker vrij werken met uitlijnen. Je moet niet alles perfect uitrekenen. Maar een beetje structuur zorgt wel voor meer rust in je ontwerp.


Je kan dus absoluut een slogan of foto op een bijzondere plaats zetten. Dat kan zelfs een meerwaarde creëren. Als de basis van je ontwerp maar klopt.



🚀 Heb je nog vragen?

Wil je toch liever een designer het werk laten doen? Dan neem ik je dat werk graag uit handen. Plan vrijblijvend een intake call in en dan bekijk ik samen met jou wat Cgraphy voor je kan betekenen.


Boek hier je intake call





22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven