top of page

Zo zorg je voor een unieke branding

Een unieke branding is enorm belangrijk, maar hoe zorg je daar nu voor? Vaak zien we dat ondernemers in dezelfde sectoren toch voor dezelfde stijl kiezen. Maar wil jij wat iedereen heeft of wil je een huisstijl die past bij jouw bedrijf en jouw doelgroep? In deze blogpost geef ik je graag enkele tips om een bijzondere branding te creëren.



Uiteraard is het verleidelijk om even te piepen bij andere ondernemers om te weten hoe zij hun branding aanpakken. Dat kan vaak inspirerend werken, maar dat betekent niet dat je hun kleuren of stijl klakkeloos moet overnemen. Hun branding past niet bij jouw aanbod en ideale klant, dus dit kan snel vreemd aanvoelen voor jouw doelgroep. Focus je dus altijd op je eigen bedrijf. Wat maakt jouw zaak uniek? Wie is je doelgroep? Wat is de visie van jouw merk en wat is jouw missie?


Heb je nagedacht over deze belangrijke vragen? Dan is het tijd om aan te kloppen bij je grafische vormgever. Wanneer je een logo laat maken, is het noodzakelijk dat het uniek is. Zo is je logo herkenbaar voor zowel je bestaande als je potentiële klanten. Dat kan je doen door te kiezen voor een uitgesproken stijl, een bijzonder lettertype of een specifiek icoon van je logo. Denk maar aan de iconische ‘M’ van McDonald’s die iedereen al van mijlenver herkent. Dat effect kan én wil jij ook creëren! Hierbij spelen zowel kleur als vorm een ontzettend belangrijke rol.



Vertrouw op je eigen intuïtie


Net omdat het zo belangrijk is om op je eigen zaak te focussen, is het een valkuil om aan veel mensen in je omgeving feedback te vragen over je branding. Vraag jezelf daarom steeds af: zijn die mensen jouw ideale klant? Begrijpen zij volledig wat jij doet met je bedrijf en waar je naartoe wil? Onthou dat het vooral belangrijk is om zelf goed de ontwerpen te bekijken en op je eigen intuïtie te vertrouwen. Wil je toch graag feedback van iemand? Kies dan iemand uit die jouw ideale klant volledig verpersoonlijkt.


Staat jouw branding helemaal op punt? Top! Dan komt het er in deze fase vooral op aan dat je je nieuwe huisstijl consistent gebruikt. Kies altijd voor je eigen lettertypes, vormen, patronen en kleuren. Zo geef je je professionaliteit en herkenbaarheid elke keer opnieuw een boost en blijf je je ideale klant aantrekken. Vraag je je soms af waar je je branding kan laten zien? Dat kan eigenlijk overal: in je sociale media, in drukwerk, op je website, in je interieur én zelfs in je kleding of decor bij een fotoshoot of het opnemen van een video. Zo trek je de lijn helemaal door. En je zal zien: dat loont!



Wil jij een unieke branding en logo voor je zaak? Kies voor een branding pakket!


24 weergaven0 opmerkingen
bottom of page